Digitalizacija Grada Dubrovnika: Građani će u realnom vremenu pratiti gradske financije i sve svoje 'predmete'

Grad Dubrovnik, kao predvodnik 'smart city' koncepta u Hrvatskoj među prvima kreće i u proces potpune integracije informacijskog sustava u koji će se objediniti čak 173 radna procesa i tako povećati efikasnost, uslužnost i transparentnost gradske uprave. Osim toga, sustav će omogućiti praćenje rezultata i kvalitete rada gradskih službenika, pa samim time i nagrađivanje najboljih, te sankcioniranje onih koji ne obavljaju posao kako treba

Grad Dubrovnik, kao jedan od predvodnika 'smart city' koncepta u Hrvatskoj i prvi grad koji je izradio cjelovitu Strategiju pametnog grada, kreće u novi veliki projekt - potpunu digitalizaciju Grada. Projekt kojim će se u jedinstveni informacijski sustav integrirati čak 173 radna postupka gradske uprave vrijedan je 5,3 milijuna kuna, a u naredne dvije godine će ga provesti Hrvatski Telekom, koji je izabran na javnom natječaju i s čijom je direktoricom Sektora korporativne prodaje Marijanom Bačić gradonačelnik Mato Franković u četvrtak potpisao ugovor.

Krajnji rezultat ovog projekta bit će povećanje efikasnosti, uslužnosti i transparentnosti rada gradske uprave jer će na dnevnoj bazi i u realnom vremenu biti vidljivi svi procesi u Gradu, uključujući i one financijske. U svakom trenutku građani će, naime, moći vidjeti stanje gradskih prihoda i rashoda, pa čak i po pojedinim odjelima, a u sustav će se povezati i sve gradske tvrtke i ustanove što će gradskoj upravi omogućiti potpunu kontrolu i uvid u njihove financije.

Sustav će, nadalje, osigurati jasno vidljivu efikasnost gradske uprave kao servisa zaduženog za rješavanje problema građana, te mjerljivost učinkovitosti svih službenika Grada Dubrovnika. Svi će službenici, naime, biti prijavljeni u sustav i jasno će se u svakom trenutku vidjeti tko koliko i kako radi, što će gradskoj upravi olakšati njihovo ocjenjivanje i nagrađivanje najboljih, ali u konačnici i kažnjavanje onih koji ne rade.

'Na ovaj način ćemo povećati brzinu i protok informacija, a istovremeno ćemo osigurati mjerljivost rada svih službenika. Službenici nisu uhljebi, tu ima iznimno vrijednih i sposobnih ljudi, ali ima i jedan niski postotak ljudi koji malo manje rade na poslu. Uvođenjem ovog sustava sve njihove aktivnosti bit će izmjerene, i moći ćemo ih ocjenjivati i stimulirati, nagraditi sve one koji su uspješni u obavljanju svojih dužnosti, ali i financijski kazniti one koji podbace. Cilj je ne da se gradska uprava gomila nego da bude efikasna', kazao je gradonačelnik Mato Franković.

Upravo zato Grad je nedavno uveo milijun kuna vrijedan sustav video nadzora koji će, osim podizanja sigurnosti gradske uprave, služiti i za kontroliranja odlazaka i dolazaka, odnosno radnog vremena zaposlenih. Redovita registracija radnog vremena u realnom vremenu omogućuje transparentnost i jednak tretman zaposlenika, a uz neposredan pristup podacima ubuduće će u Gradu moći pratiti tko više ili manje doprinosi ciljevima organizacije, poručuju iz Grada.

Jedan od ključnih ciljeva integracije informacijskog sustava je i podizanje uslužnosti Grada prema građanima koji će od trenutka predaje bilo kojeg zahtjeva i dokumenta gradskim službama, moći pratiti tijek svojih postupaka i koji službenik je zadužen za njihov slučaj. Cilj je da se predmeti odrađuju, bez preskakanja, da građani budu sigurni u kvalitetu usluge koju im Grad treba pružiti, te da usluga bude pružena u predviđenom roku.

'Građanin mora i treba znati u svakom trenutku što se događa sa svakim predmetom koji on u okviru nekoga postupka s Gradom vodi, u kojoj je fazi rješavanja, koji službenik rješava pojedinu fazu predmeta i ako je predmet zapeo kod nekoga službenika zašto stoji i kod kojega službenika', kaže nam gradonačelnik.

Želja gradske uprave je, ističe, da kroz informatizaciju svaki postupak koji građanin vodi s Gradom bude efikasan i potpuno transparentan, a ovaj sustav omogućit će Gradu Dubrovniku sustavno praćenje, procesuiranje, obradu i arhiviranje svih dokumenata koji ulaze u administrativni sustav Grada. Nakon informatizacije svakoga pojedinog postupka, odnosno svakoga predmeta koji se po tome postupku vodi, sve informacije će biti vidljive na Portalu za građane, koji će postati centralno mjesto za svaku interakciju između Grada i građana. Na Portalu će biti vidljivi i podaci o tome kako se puni proračun i kako se proračunski novci troše jer će svi računi biti vidljivi na sam dan plaćanja.

Što se samog procesa integracije sustava tiče, HT će prvo snimiti cjelokupno stanje, nakon čega će izraditi plan i faze implementacije sustava koji će biti potpuno završen u roku od dvije godine. No, bit će postavljen tako da ga se u svakom trenutku i nakon toga može nadograđivati novim rješenjima i procesima.

Za izgradnju nove informatičke infrastrukture Grad Dubrovnik se pripremio projektom kompletne rekonstrukcije server sobe, te nabavkom centralnog poslužitelja (servera), čime žele osigurati apsolutnu pouzdanost poslovnih sustava i osigurati integritet i sigurnost poslovnih podataka čak i u slučaju bilo kakvih katastrofičnih događaja na glavnoj lokaciji te smanjenje utjecaja ljudskog faktora na dostupnost IT sustava, sigurnost i integritet podataka kroz automatizaciju.

Već smo spomenuli uvođenje video nadzora u kontekstu kontroliranja radnog vremena djelatnika gradske uprave. No, sustav je puno veći od toga i sastoji od preko stotinu kamera koje su raspoređene na 48 najfrekventnijih mjesta u gradu. Kamere snimaju po danu i po noći u velikoj razlučivosti s mogućnošću pomicanja za 360 stupnjeva, a cilj sustava je ubrzavanje prometa, bolja protočnost i kontrola. Sustav također koristi i Policijska uprava Dubrovačko-neretvanske županije u svrhu povećanja sigurnosti, suzbijanja kriminaliteta i otkrivanje počinitelja.

Inače, većina pametnih rješenja u Dubrovniku usmjerena je upravo na smanjenje gužvi i poboljšanje protočnosti na gradskim ulicama i u samoj povijesnoj jezgri.

Prošle su godine, tako uveli poseban sustav, tzv. 'brojač posjetitelja' koji broji odlaske i dolaske ljudi koji posjećuju povijesnu jezgru grada, a temelji se na šest kamera s integriranim sustavom za prepoznavanje uzoraka. Broj posjetitelja se šalje na server gdje se podaci spremaju u bazu podataka, a obrađeni podaci iz baze se zatim prezentiraju na javno dostupnoj web stranici i tako svim posjetiteljima omogućuju informaciju o stanju s gužvama na ključnim gradskim lokacijama.

Nedavno je uvedena i posebna aplikacija koja predviđa broj posjetitelja u staroj gradskoj jezgri. Sustav na temelju algoritama daje procjenu broja ljudi na području stare gradske jezgre na odabrani datum i to tako što za izračun koristi uskladištene podatke iz spomenutoga brojača posjetitelja, podatke o broju ljudi s brodova na kružnim putovanjima koji dolaze u Dubrovnik na odabrani datum, podatke o dolascima i noćenjima u Dubrovniku, kao i podatke iz vremenska prognoze (prosječna temperatura i količina padalina na odabrani datum) koji također utječu na kretanje posjetitelja prema centru grada. Algoritam se sa svakim novim podatkom samostalno poboljšava, pa i predviđanja tako s vremenom postaju sve točnija. Ova aplikacija omogućuje i individualnim posjetiteljima da planiraju svoj dolazak u Dubrovnik u terminima kad su manje gužve.

'Ovim smo napravili iskorak u korištenju Smart City alata kako bismo ljudima poslali informaciju, jer informacija je ključ svega, a u središtu tog pristupa su zadovoljni građani i posjetitelji. To je upravljanje destinacijom', naglašava gradonačelnik Franković.

U cilju smanjenja gužvi razvijen je i Info centar – sustav obavijesti koje svima koji instaliraju aplikaciju Dubrovnik Card šalje obavijesti o gužvama te im nudi alternativna rješenja za posjet područja u gradu u kojima ne vladaju velike gužve (npr, otok Lokrum). S obzirom da sustav detektira i lokaciju mobilnog uređaja moguće je i ciljano poslati obavijest ukoliko sustav detektira da se posjetitelj nalazi u području grada u kojem vlada velika gužva.

Grad Dubrovnik prvi je u Hrvatskoj uveo sustav pametnog parkinga, pa građani korištenjem mobilne aplikacije mogu vidjeti broj slobodnih parkirnih mjesta na pojedinim lokacijama, a odavno je još omogućeno i plaćanje parkinga putem SMS poruka, dok se mjesečne karte mogu kupiti putem web aplikacije. Godinama već funkcionira i aplikacija Info centar preko koje građani na mobitele dobivaju komunalne obavijesti. (gradonačelnik.hr)