Split: 'Sustav je funkcionirao izvrsno, nema ljudskih žrtava i grad se vratio u normalu u 48 sati'

S ciljem izvještavanja javnosti o aktualnom stanju u vezi požara koji je proteklih dana zahvatio Split, gradonačelnik Andro Krstulović Opara, njegov zamjenik Nino Vela, zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe grada Splita, Ivan Kovačević i Miroslav Delić, direktor komunalnog poduzeća „Čistoća“ d.o.o. su održali konferenciju za novinare na kojoj su novinare upoznali upoznati s kronologijom događanja od trenutka izbijanja požara na splitskom području, poduzetim i planiranim aktivnostima te dvojbama koje su s tim u vezi iskazane u javnosti.

Tako se prvo pitanje odnosilo na reakciju Predsjednice Republike, kojoj je navodno gradonačelnik ukazao na loše funkcioniranje sustava i kasno aktiviranje Hrvatske vojske. „Ja sam prvog dana, čim se stanje normaliziralo na području naše nadležnosti, na pitanje jednog novinara kazao da grad nije spremno dočekao ovu kataklizmu, a da građani jesu i da sam na to ponosan. Kasnije je ta moja izjava interpretirana kao dokaz da sustav ne funkcionira te da se zbog te moje konstatacije razvila cijela aktualna priča oko ostavki. Ja sam se oko deset sati navečer bio u Stožeru i tada sam se, pred 20-tak ljudi, čuo i sa Predsjednicom Republike, koja me je, sletjevši u Austriju, pitala kakvo je stanje. Ja sam je upoznao sa situacijom i ponovio ovu rečenicu. Ni jednog trenutka mi nije palo na pamet izlaziti izvan mojih kompetencija, dakle gradonačelnika koji je na čelu kriznog stožera. Nisam taj koji treba procjenjivati kada će vojska izlaziti na teren, na koji je način treba aktivirati i kako koordinirati dio posla za kojeg je zadužen županijski vatrogasni zapovjednik. Cijelo vrijeme sam bio s njim u kontaktu, ali ni jednog trenutka nismo razgovarali o tome kako i u kom trenutku angažirati vojsku. Sa svojim suradnicima sam bio na nekoliko najkritičnijih požarišta i odrađivali poslove koji su u našoj kompetenciji – od podizanja građana do gradskih službi, okolnih gradova koji su nam posuđivali cisterne i ostale poslove koji su proizlazili iz naših kompetencija. Zahvalan sam svima u susjednim općinama, ali ističem i da su naša javna poduzeća pod našom koordinacijom bila aktivno uključena u obranu kuća“, kazao je gradonačelnik Krstulović Opara.

O tome da grad nije bio spreman on je kazao kako to nije bila kritika, već konstatacija. „Jasno je da s neuređenim površinama, korovom uz ceste, otpadom i divljim deponijima i svim tim što je u kompetenciji grada, nemožemo biti zadovoljni. To je bio izvor velikih poteškoća za gasitelje. Ukoliko imate zakrčene ulice i razbacane zapaljive materijale, a sve je to u kompetenciji grada onda je logično da ne mogu iskazati svoje zadovoljstvo time, kao i činjenicom da nismo imali jasnu sliku hidrantske mreže, dio koje nije bio ni dostupan nekim našim građanima koji su se samoorganizirali, a pogotovo dijelu mreže kji nije bio funkcionalan – hidranti u kojima nije bilo opreme. To su elementi koji su mi dali za pravo kazati da grad nije bio spreman“, rekao je splitski gradonačelnik. Na dodatni upit o tome tko će odgovarati za te propuste, rekao je kako je to manje bitno, već da je važnije kako će se razriješiti problemi, a da će odgovornost uslijediti sukladno stanju na terenu. 
U istom kontekstu, a vezano za aktivnosti Hrvatskih šuma te da li bi postojanje koridora pomoglo u sprječavanju širenja te gašenju požara gradonačelnik Krstulović Opara je ocijenio kako je i građanima bilo jasno da bi uz uređenost šuma i protupožarnih putova bilo puno lakše postupati u ovom katastrofalnom požaru. „Siguran sam da je ova lekcija koju smo svi zajedno dobili biti dodatni poticaj da sve ovo neće biti tek tako zaboravljeno i odlučni smo u dijelu naših kompetencija utjecati na one koji taj posao trebaju raditi, a u dijelu u kojem je nadležan grad sam siguran da se više neće nailaziti na one elemente koji su me prve večeri nagnale da Grad Split nije spreman. To je vrlo ozbiljan problem i mi ga više ne možemo tolerirati. Vidjelo se da su neke uređene parcele ostale netaknute. Dakle prioritet je prevencija i definitivno ćemo krenuti odlučniju primjenu komunalnog reda“, naglasio je splitski gradonačelnik. 
Vezano za proglašenu elementarnu nepogodu i kako će se grad uključiti u saniranje šteta, on je kazao da su već za vrijeme požara, prve večeri, nadležni u kotarevima s tim u vezi dobili upute, kako bi se prikupili i objedinili svi podaci. Pritom je napomenuo kako su neka požarišta još nedostupna te se ne može utvrditi cjelovita šteta. Govoreći o konkretnoj pomoći, kazao je kako želi da se refundira sve ono što građani prijave kao štetu te da je to minimum. „Sve ostalo ćemo dogovarati pri čemu očekujemo daljnju modernizaciju vatrogasnog sustava te da se krene u izmjene zakona koji reguliraju vatrogastvo“, rekao je Krstulović Opara, kazavši da je već početkom mjeseca razgovarano o novom zapošljavanju vatrogasaca, jer ih po sistematizaciji nedostaje još 24-ero, kao i pripadajuća oprema, kao tema za novi proračun Grada. 

Zapovjednik JVP Kovačević je ocjenjujući zbivanja kazao da je riječ o više nego katastrofalnom požaru te da na takvo zbivanje nitko ne može biti pripravan. „Mogli smo imati još 200 vozila i tisuću vatrogasaca i bili bi zadovoljni da smo imali ovakav ishod. Ovakvo što se ne događa često. Ovo nije bilo gašenje požara. Ovdje se nisu mogla poštivat osnovna pravila. Ovo je isključivo bilo spašavanje ljudskih života i objekata. Cijelo vrijeme smo bili u defanzivi i spašavali što se spasiti da. Najvažnije je da zapovjedni sustav i sustav zaštite i spašavanja sa vatrogasnim sustavom nije zakazao. Sustav je funkcionirao izvrsno, tako da se cijeli grad u 48 sati vratio u normalu, od opskrbe strujom, vodom, odvoženja otpada. Sretan sam jer nema ljudskih žrtava i miran sam da smo napravili najviše moguće“, kazao je Kovačević ističući da je on kao zapovjednik isključivo odgovoran za tijek intervencije i kada će koga, od vojske i civila uključiti u operativno djelovanje te pohvalivši izuzetan entuzijazam i angažman građana. Direktor Delić je, podsjetivši da je prve noći požar probio sloj zemlje na Karepovcu pa se zapalio dio otpada te je došlo do 50-postotnog prekoračenja nedozvoljenih isparavanja, naveo je da je odmah došlo do zasipanja zemljom tog otpada, čime je zaustavljeno širenje požara, a već od jutra nije bilo ni požara, ni isparavanja ni ikakvog dima. „Mi smo već sutradan ujutro počeli zaprimati otpad od Podgore do Trogira i nitko, ni građani ni turisti, nisu osjetili ikakav zastoj. Problem nam je bio spašavanje tehničke službe, s obzirom da u samoj radionici imamo benzinsku crpku, koja je bila prioritet, zajedno sa 60 specijalnih vozila kojima se prikuplja i prevozi otpad. Nakon toga i sanacije požarišta pristupili smo mjerenjima zraka. Trenutno, prema podacima Nastavnog zavoda za javno zdravstvo koji mjeri zrak uz kuće pored odlagališta, nema prekoračenja parametara. Javna vatrogasna postrojba je izvršila pregled i utvrdila da na odlagalištu nema eksplozivnih smjesa, a trenutno se mjeri stanje u plinskim bunarima. Danas ta mjerenja provodi specijalizirana tvrtka iz Zagreba“, rekao je direktor Delić. (Grad Split)