Građanima olakšali problem prijevoza

Za prijevoz građana najviše izdvojio Željko Turk

Izvor: www.hdz.hr

Kako bi smanjio cijene prijevoza građanima, Zaprešić je iz proračuna izdvojio 4,69 posto ili pak 207,07 kuna po glavi stanovnika. Slijede ga Imotski, Trlji, Kaštela, Sveta Nedelja, Varaždin, Zagreb, Gospić, Ilok i Klanjec

Iako ima najskuplji javni prijevoz u Europi, a vožnja zagrebačkim tramvajima skuplja je, kad se usporedi s prosječnom plaćom, čak i od one u New Yorku, studenti i školarci u Zagrebu se javnim prijevozom voze jeftinije nego njihovi kolege u Splitu, Zadru i Puli. To, jednako kao i umirovljenici, nezaposleni i ostale socijalne kategorije, mogu zahvaliti ogromnom izdvajanju Grada za sufinanciranje javnog prijevoza. Samo u 2014. godini Zagreb je za ovu stavku izdvojio preko 170 milijuna kuna, što je višestruko više od ukupnih godišnjih proračuna većine hrvatskih gradova. No, s obzirom da je ukupni zagrebački proračun izvan konkurencije i neusporedivo veći od svih ostalih (7,63 milijarde u 2014. godini), po izdvajanju za sufinanciranje javnog prijevoza metropola se nalazi tek na sedmom mjestu naše top liste deset gradova koji su na taj način najviše pomogli građanima.

Analizirali smo naime podatke Ministarstva financija o izvršenju gradskih proračuna za 2014. (podaci za 2015. još nisu kompletirani), te smo, uspoređujući ih po visini izdvajanja u odnosu na čitav proračun kao i per capita kriteriju, dobili top listu deset gradova koji su najviše izdvojili za sufinanciranje prijevoza svojim građanima.

Na prvom mjestu, sa 4,69 posto proračuna koji je išao za ovu stavku, plasirao se Zaprešić (gradonačelnik Željko Turk), koji je pak na drugom mjestu top deset liste kada se ovi troškovi analiziraju po per capita kriteriju (207,07 kuna po glavi stanovnika).

Kao jedan od ključnih problema Zaprešića na početku svog drugog mandata na čelu grada Željko Turk je isticao upravo pitanje prometa i prometne povezanosti jer je veliki broj njegovih građana osuđen na svakodnevnu vožnju do 20 minuta udaljenog Zagreba, što onima lošijeg imovinskog stanja predstavlja veliki financijski problem. Zbog toga je Grad, uz dovršenje obilaznica koje bi ubrzale putovanje do Zagreba, odlučio participirati i u svakodnevnim troškovima javnog prijevoza građana. Iako je i Zaprešić, kao i ostali gradovi, zbog promjene poreznih zakona ostao bez gotovo 10 milijuna kuna, Turk i njegova administracija trudili su se da građani to ne osjete na svojim leđima. Pa su tako, zbog pogoršane ekonomske situacije i standarda življenja, rebalansom proračuna u 2015. povećali iznos naknada građanima i kućanstvima, sufinancirali troškove školskih udžbenika za obitelji lošijeg imovinskog stanja, te smještaj djece u vrtiće...

Na drugom mjestu, sa 4,55 posto proračuna izdvojenog za sufinanciranje prijevoza građanima plasirao se Imotski (gradonačelnik Ante Đuzel), slijedi Trilj (gradonačelnik Ivan Šipić), sa izdvojenih 3,18 posto proračuna, Kaštela (gradonačelnik Ivan Udovičić) sa 2,89 posto, Sveta Nedelja (gradonačelnik Drago Prahin) sa 2,43 posto te Varaždin (Goran Habuš) sa 2,41 posto. Iako je za prijevoz svojih građana izdvojio na desetke, pa i stotine puta više od ostalih gradova, s obzirom da raspolaže jednako toliko većim proračunom, Zagreb (Milan Bandić) se, kao što smo naveli, na ovoj listi nalazi na sedmom mjestu sa izdvojenih 2,23 posto proračuna. Po per capita kriteriju Zagreb je pak na prvom mjestu sufinancirajući prijevoz građana sa 215,55 kuna po glavi stanovnika.

Na osmom mjestu, sa 2,21 posto proračuna izdvojenog za prijevoz građana nalazi se Gospić (gradonačelnik Petar Krmpotić), na devetom je sa 1,95 posto Ilok (Zvonimir Dragun) a listu zaključuje i najmanji grad u konkurenciji – Klanjec (gradonačelnik Zlatko Brlek). Za prijevoz građana Klanjec je naime izdvojio 99.198 kuna, što je 1,64 posto ukupnog proračuna ovog grada.

Nakon Zagreba i Zaprešića, treće mjesto na per capita listi zauzima Vrlika (gradonačelnik Ivan Ćorić) koja je prijevoz građana sufinancirala sa 156,76 kuna po glavi stanovnika. Slijedi Imotski sa 123,64 kune, Gospić sa 116,04 kune, Varaždin sa 111,81 kunom te Sveta Nedelja sa 91,01 kunom po glavi stanovnika. Kaštela su na osmom mjestu (76,29 kuna), Umag (gradolančelnik Villi Bassanese) sa 75,27 kuna te na kraju Trilj sa 59,27 kuna po glavi stanovnika izdvojenih za sufinanciranje prijevoza.

GRAD REGIJA KATEGORIJA VELIČINA PRORAČUNA BROJ STANOVNIKA Sufinanciranje cijene prijevoza Sufinanciranje prijevoza - % proračuna REDNI BROJ (SVE KATEGORIJE)
Zaprešić Kontinentalna Hrvatska Srednji grad 111.271.885 25.223 5.222.881 4,69% 1
Imotski Jadranska Hrvatska Srednji grad 29.245.690 10.764 1.330.882 4,55% 2
Trilj Jadranska Hrvatska Mali grad 16.983.088 9.109 539.891 3,18% 3
Kaštela Jadranska Hrvatska Veliki grad 101.969.801 38.667 2.950.080 2,89% 4
Sveta Nedelja Kontinentalna Hrvatska Srednji grad 67.759.591 18.059 1.643.503 2,43% 5
Varaždin Kontinentalna Hrvatska Veliki grad 218.056.000 46.946 5.249.142 2,41% 6
Zagreb Kontinentalna Hrvatska Veliki grad 7.633.226.278 790.017 170.290.541 2,23% 7
Gospić Kontinentalna Hrvatska Srednji grad 66.933.671 12.745 1.478.937 2,21% 8
Ilok Kontinentalna Hrvatska Mali grad 14.098.683 6.767 275.206 1,95% 9
Klanjec Kontinentalna Hrvatska Mali grad 6.066.836 2.915 99.198 1,64% 10

GRAD REGIJA KATEGORIJA VELIČINA PRORAČUNA BROJ STANOVNIKA Sufinanciranje cijene prijevoza Sufinanciranje prijevoza per capita REDNI BROJ (SVE KATEGORIJE)
Zagreb Kontinentalna Hrvatska Veliki grad 7.633.226.278 790.017 170.290.541 215,55 1
Zaprešić Kontinentalna Hrvatska Srednji grad 111.271.885 25.223 5.222.881 207,07 2
Vrlika Jadranska Hrvatska Mali grad 22.210.880 2.177 341.257 156,76 3
Imotski Jadranska Hrvatska Srednji grad 29.245.690 10.764 1.330.882 123,64 4
Gospić Kontinentalna Hrvatska Srednji grad 66.933.671 12.745 1.478.937 116,04 5
Varaždin Kontinentalna Hrvatska Veliki grad 218.056.000 46.946 5.249.142 111,81 6
Sveta Nedelja Kontinentalna Hrvatska Srednji grad 67.759.591 18.059 1.643.503 91,01 7
Kaštela Jadranska Hrvatska Veliki grad 101.969.801 38.667 2.950.080 76,29 8
Umag-Umago Jadranska Hrvatska Srednji grad 103.439.380 13.467 1.013.648 75,27 9
Trilj Jadranska Hrvatska Mali grad 16.983.088 9.109 539.891 59,27 10